23.11. 16:00

Кіно Європи другої половини ХХ століття: тенденції, напрями, персони

У листопаді в літературному клубі «Пломінь» відбудеться курс лекцій кінознавця, кандидата мистецтвознавства Тетяни Журавльової, присвячений огляду мистецьких процесів у європейському кінематографі другої половини ХХ століття.

📍 Метою курсу є ознайомлення слухачів із провідними течіями, визначними персоналіями в європейському кінематографі другої половині ХХ століття. Формування естетичних та ідеологічних концепцій в кіно цього періоду нерозривно пов’язане з впливом філософії екзистенціалізму, з постмодерністським поглядом на мистецтво. Соціально-політичні, культурні та економічні процеси в європейському суспільстві відбились на тематиці та жанрово-стильових особливостях мистецтва екрану. Кіноантропологія, проблема кіномови, кінематограф, як універсальний комунікативний чинник для людини ХХ століття – основні питання, які будуть магістральними для кожного лекційного модуля.

🔥 Курс розрахований на 5 тижнів: з 9 30 листопада до 7 грудня. Заняття відбуватимуться щосуботи з 16:00 до 18:00. Вартість курсу – 1000 гривень.

❗️ Для реєстрації на курс обов’язково заповніть форму: https://forms.gle/eNTbzd3odVYPnP2bA

➡️ І. Італійський неореалізм: світоглядна та художня сутність

Зв’язок з кінематографічним та позакінематографічним досвідом. Основні персоналії та вплив на світовий кінематограф. Еволюція неореалістичної тенденції в 1960-ті роки.

Персони: В. де Сіка, Л. Вісконті, Р. Росселіні,
Фільми: «Шуша», «Викрадачі велосипедів», «Умберто Д.» «Земля дрижить» «Рим – відкрите місто», «Пайза».

➡️ ІІ. Французька нова хвиля: пошук нової кінематографічної форми

«Теоретиків – у практики!». Концепція авторського кінематографу та відмова від завершеної фабули, конкретності подій, тяжіння до імпровізація. Фільм – не видовище, а оповідь про події, потік «живого життя». Новий тип героя, вплив філософії екзистенціалізму.

Персони: Ж.-Л. Годар, К. Шаброль, Ф. Трюффо, Э. Ромер
Фільми: «400 ударов», «Хіросіма, моя любов», «На останньому диханні» та ін.

➡️ ІІІ. Кіно відлиги в СРСР: між тоталітаризмом і «новим оптимізмом»

Від урочистого агітпропу до гуманізму на екрані. Впливи мистецьких течій європейського кіно на ідеологію та естетику кіно відлиги. Нова хвиля радянського кіно: поетико-документальний та поетико-живописний напрями. «Розчаровані» режисери 1960-х.

Персони: М. Калатозов, Г. Данелія, М. Хуциев, О. Іоселіани, А. Герман, В. Шукшин, С. Параджанов К. Муратова.
Фільми: «Летять журавлі», «Мені двадцять років», «Я крокую по Москві», «Весна на Зарічній вулиці» та ін.

➡️ IV. Авторський кінематограф і європейська ідея: модель мистецького канону кіно

Європейське кіно – спосіб репрезентації європейської культурної свідомості. Політика європейського авторського кінематографу як відповідь Голлівуду. Національна модель кінематографу.

Персони: Ф. Феліні, Л. Вісконті, М. Антоніоні, Л. Бунюель, П-П. Пазоліні, І. Бергман та ін.
Фільми: «8/5», «Загибель богів», «Червона пустеля», «Скромна чарівливість буржуазії», «Сунична галявина» та ін.

➡️ V. Жінка в європейському кінематографі 1960-80-х років: мистецька рецепція гендерних взаємин

Жіночі образи та еволюція поняття сексуальність в екранній культурі. Архетипові моделі, мотиви в кінематографі. Плеяда «дивних жінок» радянського кіно 1970-х. «Жіноча» режисура: медіарефлексія жіночого питання чи нівелювання гендерних кордонів та стереотипів в мистецтві?

Персони: Б. Бардо, С. Лорен, К. Деньов, М. Терехова, І. Купченко та ін., А. Варда, В. Хітілова, Л. Кавані, К. Муратова, Д. Асанова та ін.
Фільми: «І бог сотворив жінку», «Денна красуня», «Останнє танго в Парижі», «Нічний портьє» та інші.

Заняття в рамках курсу проходитимуть у приміщенні літературного клубу «Пломінь», що знаходиться за адресою: провулок Шевченка, 5 (ст. м. Майдан Незалежності), Козацький Дім – 3 поверх. Вхід лише за реєстрацією!