Піт Мондріан

Піт Мондріан: «Стиль» та неопластицизм

Не лише мистецтво можна розподілити за періодами, але й творчий шлях художників трансформується під впливом обставин. Інколи зміни у стилістиці настільки дивовижні, що важко розпізнати відомого митця у ранніх творах.

​​Більшість людей знайомі з Пітом Мондріаном через його абстрактні роботи з використанням наступних основних кольорів: гармонійне поєднання жовтого, синього та червоного з ахроматичним білим та чорним. Власне, саме за цей період Мондріан став визнаним митцем, і мало хто знайомий з його ранньою творчістю.

Після закінчення академії, та протягом багатьох років до створення доленосного полотна «Еволюція» Піт Мондріан працює в техніках, характерних для своєї епохи. Спочатку це реалістичні полотна, інколи виконані у манері імпресіоністів, що згодом набувають рис фовізму та пуантилізму.

І єдине, що вказує на його трансформацію, котра відбудеться через років 20 – це використання здебільшого червоного, синього та жовтого кольорів.

Про картини та колір Піта Мондріана написано безліч книг та теоретичних досліджень, проте нам мало що відомо про його особисте життя. Мондріан не ставав учасником жодних скандалів, не був помічений у романтичних стосунках. Здається, ніби Мондріану було достатньо лише творчості. Навіть з друзями та товаришами він здебільшого обговорював питання мистецтва.

Початок. Викладач початкових класів

Піт Мондріан народився у Нідерландах, закінчив академію в Амстердамі та розпочав свій творчий шлях з викладання мистецтва у початковій школі. Тоді його роботи були доволі реалістичними, здебільшого вечірні пейзажі з характерними для Нідерландів вітряками. Та вже тоді можна було відчути прихильність Мондріана до його основних кольорів.

Мондріан не був прихильником фігуративного мистецтва, але час від часу писав портрети. Однією з видатних подій, звідки й почалася трансформація мистецтва Мондріана, можна вважати виставку у 1911 році, де художник експонує власні твори поруч з відомими іменами.

Познайомившись з творами Пабло Пікассо, Андре Дерена, Жоржа Брака Мондріан починає і сам експериментувати з формою.

У 1912 році він переїжджає у Париж, але під час Першої світової війни Мондріан був вимушений повернутися до батьківщини, де затримується на деякий час. Мондріан продовжує експерименти з формою та кольором і вже через 5 років народжується об’єднання, що пропагандує відхід від натуралістичних форм. Створена у 1915 році серія полотен «Море» вже варто відносити до абстрактного мистецтва.

Група «Стиль» та «неопластицизм»

У 1917 році Піт Мондріан та його товариш Тео ван Дусбург створюють групу «Стиль» – об’єднання митців та архітекторів, що вважали найбільшою гармонією поєднання простих форм. Ці ідеї Мондріан активно розкриває у своїх творах після повернення до Франції у 1919 році. Проте такі полотна не приносили Мондріану прибутку. Довгий час він заробляв на життя натюрмортами з квітами.

За однією з легенд Мондріан розірвав зв’язки з групою «Стиль» через те, що ван Дусбург запропонував йому використовувати у своїх композиціях ще й діагональні лінії. Тепер експерименти з абстрактними формами набувають більш усталеного характеру. Час від часу Мондріан використовує різні за товщиною чорні лінії або ж розриває їх, але характерні особливості лишаються незмінними.

Ситуація з успіхом та прибутком від творчості змінюється після переїзду до Америки. Як і більшість авторів абстрактного мистецтва, Мондріан відправляється за визнанням за океан.

Тоді ж і дещо трансформується творчий підхід Мондріана: з полотен зникає чорний колір, а композиції стають більш динамічні. За океаном мистецтво Мондріана сприймають із захватом, його творчість цитують та обговорюють, тим паче, що пліток про особисте життя преса так і не дочекалась. Сприяла сплеску зацікавленості власниця галереї Пеггі Гуггенхайм, що радо експонує твори закордонного абстракціоніста у галереї.

Помер Піт Мондріан у віці 71 року від пневмонії, залишивши незакінченим полотно, що вважають синтезом творчих пошуків митця. «Перемога бугі-вугі» є втіленням мондріанівського стилю та наоплистицизму.

Цитування та наслідування

Нині роботи Мондріана цитують дизайнери та модельєри. У 30-х роках дизайнер Лола Прусак створила лінію валіз та сумок з використанням характерних форм та кольорів. Відома колекція одягу 1965 року Ів Сен-Лорана, у якій були представлені «мондріанівські» сукні, також використовувала цитати з полотен абстракціоніста.

На честь Мондріана навіть названа мова програмування, програми створені якою нагадують мондріанівські абстракції. Та ще за життя вплив ідей Мондріана можна було побачити у роботах його товаришів.

Відомий «Червоно-синій стілець», створений у 1918 році архітектором та дизайнером Геррітом Рітвельдом, є втіленням ідей Мондріана у дизайні. У характерні «мондріанівські» кольори стілець був пофарбований Рітвельдом пізніше, у 1923 році, під враженням від полотен Мондріана.

Автор: Анна Збаражська