Кілька днів тому під час Супербоула Amazon опублікував трейлер до майбутнього серіалу за мотивами книг Джона Рональда Руела Толкіна. Його вихід запланований на 2 вересня цього року. І на сьогодні це найдорожчий серіал усіх часів.
В коментарях відбувся флешмоб із повторенням (не дослівної) цитати автора багатьма мовами:
«Зло не може створити нічого нового, воно може лише шкодити та руйнувати те, що було винайдено або створено добрими силами».
Оскільки Youtube прибрав лічильник дизлайків, такий жест лишився єдиним способом донести свою критику та обурення щодо нового проекту. Розбираємося за що його критикують.
Перші тривожні дзвіночки щодо майбутнього проекту з’явилися вже тоді, коли проект покинув відомий літературознавець і толкініст Том Шиппі, відмовившись від участі в розробці сценарію і подальших коментарів. Інші джерела припускають, що його відсторонили за розголошення в інтерв’ю, що дія серіалу відбуватиметься в Другу епоху Середзем’я. Раніше він був консультантом кіноекранізацій Пітера Джексона. З творцем кінотрилогії шоураннери не зустрічалися під час роботи над серіалом, нібито через завантаженість графіку режисера. Натомість Тома Шиппі в якості радника студії замінила Маріана Ріос Макдональдо, phD, що досліджує гендерні питання в творчості Толкіна.
Відтак, Amazon анонсував проект серіалу на 5 сезонів, засновуючи його на 40 (дехто вказує цифру в 150) сторінках додатку до «Володаря перснів». Адже авторських прав на будь-які інші твори Толкіна, крім «Володаря перснів» та «Гобіта», у компанії немає. Саме тому зокрема в історію вводяться вигадані персонажі.
Нагадаємо, що право власності на «Володаря перснів» та «Гобіта» належало Tolkien Trust (пізніше перейменований у Middle-earth Enterprises), права на твори продав сам автор ще за життя за досить символічну суму в 100000 фунтів. Тоді як решта творів із легендаріуму Толкіна, у тому числі посмертно опублікованих, належить Tolkien Estate, заснованому молодшим сином письменника Крістофером Руелом Толкіном. Крістофер прижиттєво був завзятим противником ідеї екранізацій книг і поки він очолював Tolkien Estate, вони часто судилися з кінокомпаніями за «непоправну шкоду спадку письменника». Приміром, трилогію Пітера Джексона він вважав «молодіжним бойовиком». Тоді як його власний син, Саймон Толкін, не лише допускав можливість екранізацій, але й консультував Пітера Джексона на зйомках. Лише коли Крістофер покинув управління компанією в 2017 році, Amazon придбав права на екранізацію та розпочав роботу над серіалом.
«Я хочу власну Гру престолів», — Джеф Безос
Саме з цієї амбіції розказаної команді Amazon Studios розпочалася історія відразу кількох проектів екранізації фентезі циклів. В цьому сенсі світ Арди дуже зручний для можливого комерційного успіху, адже має велику фанбазу та впізнаваність. У 2021 році вийшов серіал «Колесо часу», за однойменним фентезі-циклом Роберта Джордана, хоча розмах екранізації цілком відповідає амбіціям компанії, він не став ані культовим, ані навіть популярним порівняно з іншими релізами осені, тією ж «Дюною» Дені Вільнева.
Як ми вже зазначали, це найдорожчий серіал в історії, на виробництво перших двох сезонів буде витрачено понад 500 млн доларів. Водночас шоураннери проекту Патрік Маккей і Джон Ді Пейн за плечима мають лише досвід роботи над пригодницьким бойовиком «Стартрек: Вічність» (2016). Режисером перших двох серій серіалу став Хуан Антоніо Байона, відомий за фільми «Притулок» (2007), «Неможливе» (2012) і «Світ Юрського періоду 2» (2018), наступні серії будуть зрежисовані Шарлоттою Брандстром, Вейн Іпом.
Шоураннер проекту Патрік Маккей заявив: «Чи можемо ми показати роман Толкіна, який він ніколи не писав і зробити це мега-подією, що могла відбутися лише нині?»
Таким чином шоураннери проекту майже свавільно обійшлися з першоджерелом і самі цього не заперечують, судячи з вищевказаної цитати. Попередньо відомо, що за сценарієм події створення перснів влади, падіння Нумінора та Битви останнього союза ельфів і людей будуть відбуватися майже одночасно, хоча за книгами їх розділяють тисячоліття (тривалість Другої епохи — 3441 р.).
Судячи з трейлеру, Середзем’я стало більш стерильним і глянцевим, аніж воно постало в трилогії Пітера Джексона. Жінок гномів позбавили бороди, ельфи позбулися своєї витонченості й представлені надто «людськими», приміром у сцені з Ґаладрієль, якій перевіряють вуха, щоби впевнитися, що вона — ельфійка. Частина ельфів також отримала короткі стрижки, хоча в книгах вони мали незмінно довгі зачіски. В сцені, де Ґаладрієль із мечем на плечі (на полі бою?), толкіністи помітили на її броні символ Феанора або дуже схожий на нього.
Вже в трейлері з’являється натяк на можливий союз вигаданого темношкірого лісного ельфа Арондіра та цілительки Бронвін, хоча достеменно відомо лише про три союзи між ельфами та людьми. Елронд старається поновити нібито зруйнований союз із гномами, попри те, що водночас у серіал введений і персонаж Келембрімора, який мав міцну дружбу з гномами Кхазад-Дума та обмінювався з ними технологіями (саме він звів врата Морії).
Також творці проекту познущались із першозадуму Толкіна (який творив новий епос), інкорпорувавши в історію різноманіття під прапором того, що «Толкін для всіх», хоча різноманіття в расах Середзем’я й так не бракує.
Широко критикують також ігрову графіку та стилістику фільму, що багатьом нагадали «Нарнію», за персонажа харфута, списаного з фавна, не в останню чергу, «Відьмака», або ж іще один провальний проект Amazon минулого року — «Колесо часу». Тобто більше подібності на популярні фентезійні проекти, ніж на легендаріум Професора.
Як заявили шоураннери, вони прагнули створити не документальний фільм, а «історію, що об’єднала б усі ключові події» Другої епохи. Проте замість того, щоб оживити багату історію Середзем’я Другої епохи та його персонажів, новий серіал, здається, пропонує фентезійний фанфік за мотивами творів Толкіна.
Автор: Анна Врядник