образ жанни д'арк

Образ Жанни д’Арк на полотнах

Образ войовничої жінки повставав на полотнах в різних особистостях, втілений у грецьких богинях, міфологічних істотах чи історичних персоналіях. Втім, говорячи про жіночу войовничість чи не найбільш згадуваною стає орлеанська діва Жанна д’Арк, героїня столітньої війни, що у 1920 році була долучена церквою до лику святих. Про неї складено безліч літературних творів та написано сотні полотен, що возвеличують її постать. І загалом, її образ став надзвичайно популярним у культурі.

Починаючи з кінця ХІХ століття, кожне місто у Франції вважало за необхідність встановлення пам’ятника: у 1875 році на площі Пірамід у Парижі була встановлена робота Фреміє, а у 1882 році був встановлений пам’ятник у Комп’єні, 1892 році – в Домремі.

Такі митці як Рубенс, Енгр, Реріх присвячували їй полотна. З появою кінематографу, образ орлеанської діви почали використовувати й режисери. Перший фільм, присвячений Жанні д’Арк вийшов у світ 1899 року і, на сьогодні кількість стрічок присвячених її життю налічує більше ніж 70 позицій.

Окрім того, масова культура настільки поглинула образ войовничої жінки, що Жанна д’Арк, поступово стає нерідким персонажем комп’ютерних ігор або ж таких явищ японської культури як манга та аніме. Ім’я Жанни д’Арк з’являється на бойових крейсерах, морських суднах, та навіть стає назвою футбольного клубу з Ле Порта.

Проте, відкидаючи частку масової культури, що починає істерично використовувати образ Жанни д’Арк, ми пропонуємо вашій увазі добірку живописних полотен, центральною фігурою яких виступає образ войовничої діви.

Існує три найбільш розповсюджені сюжети: Жанна пастушка, Жанна–воїн в обладунках з мечем та прапором, та Жанна–свята.

Проте, інтерпретації цих сюжетів існує безліч: кожен художник вносив власні, суб’єктивні смисли у полотна, надаючи кожному портрету Жанни неповторності та багатогранності.

Данте Габріель Россеті

Тематика жіночих образів для прерафаелітів була однією з основних ліній у їхній творчості. Зокрема образи міфологічних істот, літературних персонажів та звісно історичних постатей. Образ Жанни д’Арк також доповнив цю колекцію жіночих образів. Данте Габріель Россеті, досить впізнаваний за своєю стилістикою та манерою, написав Жанну д’Арк з натурниці Джейн Морріс, що нерідко позувала для його картин.

Існує декілька варіантів портретних полотен де Росетті втілив образ Жанни д’Арк, акварель 1864 року стала ескізом до живописного полотна створеного вже у 1882 році. Цей портрет став останньою роботою Данте Габріель Росетті.

Данте Габріель Росетті, «Жанна д’Арк» (1882 р.)

Джон Еверетт Мілле

На відміну від Данте Габріель Россеті, Жанна д’Арк Мілле більш романтизована та жіночна, вже менше войовничості ми бачимо в її очах, на полотні Мілле вона здається нам не такою мужньою та відважною. Серед прерафаелітів Мілле найбільш полюбляв деталі, це можна прослідкувати за його творами «Офелія» та «Ізабелла». Проте портрет Жанни д’Арк не є настільки деталізованим: стриманий фон, доволі обмежена кольорова палітра, і вся увага зосереджена виключно на постаті Жанни.

Джон Еверетт Мілле, «Жанна д’Арк» (1865 р.)
.

Альфонс Муха

Відомий своїми плакатно-декоративними рішеннями жіночих образів, Муха не обійшов стороною і величну постать Жанни д’Арк. Не зраджуючи своїй відомій манері, митець вводить у світ своїх муз і її. В образі Жанни д’Арк на картині чеського художника з’являється Мод Адамс, американська актриса.

Альфонс Муха, «Жанна д’Арк» (1909 р.)

На відміну від інших митців, Муха не зображує Жанну д’Арк войовничою особою, на його картині ми бачимо звичайну дівчину, стривожену почутими голосами, так, ніби вона доповнює його цикл робіт пори року.

Шарль-Амабль Ленуар

Французький художник, працював здебільшого у реалістичній манері. Більшу частину його творчої спадщини складають академічні портрети на біблійні та міфологічні теми. Його наставником та вчителем був Вільям Адольф Бугро, чий вплив добре помітний у його творчості.

Можна провести паралель між портретом Жанни д’Арк Ленуара та образом Діви Марії на роботах Адольфа Бугро, та помітити портретну схожість.

Шарль-Амабль Ленуар, «Жанна д’Арк» (1912 р.)

Альберт Лінч

На акварелі французького живописця перуанського походження Жанна д’Арк дивиться на нас невинними, наче дитячими очима. Проте рішуча та відважна фігура все ж вказує на величність даного жіночого образу. Вирішений у дещо декоративній манері портрет, виділяється поміж інших його робіт.

Альберт Лінч творив здебільшого на землях Франції, на його творчість вплинули прерафаеліти та Едвард Берн-Джонс, зокрема. Він доволі часто займався книжковою ілюстрацією, і саме вплив книжкової графіки ми бачимо на акварельному портреті Жанни д’Арк.

Альберт Лінч, «Жанна д’Арк» (1903 р.)

Джордж Вільям Джой

Ірландський художник, навчався у Королівській академії мистецтв у Джона Еверетта Мілле, Фредеріка Лейтона та Джорджа Фредеріка Уоттса.

На його полотні «Сон Жанни д’Арк ми бачимо Жанну в обладунках, проте беззахисну у полоні сну, де її оберігає янгол. Доволі нестандартний формат, нагадує нам «Офелію» Джона Еверетта Мілле, власне, манера доволі побіжна до прерафаелітів. Що не дивно, якщо звернути увагу на викладачів Джоя, серед яких один з найбільш відомих членів братства прерафаелітів.

Джордж Вільям Джой, «Поранення Жанни д’Арк» (1895 р.)

Гастон Бюсьєр

Французький художник символіст, що часто використовував у своїх роботах французькі легенди та скандинавську міфологію, саме вони надихали його на створення полотен. Звісно, національна французька героїня не стала виключенням. Його робота «Жанна чує голоси святих» написана у декоративній манері, у золотистому колориті. Його орлеанська діва постає не як войовнича дівчина, а як казковий персонаж, що не має нічого спільного з реальністю.

Гастон Бюсьєр, «Жанна чує голоси святих» (1908 р.)

Автор: Анна Збаражська