«Шаман-воїн проти режиму Путіна»: подорож по Сибіру

6-го березня 2019 року житель міста Якутськ, Олександр Габишев, вирушив у піший похід до Москви. Він тягнув за собою возик із особистими речами, а його супутником був лише пес. Цей чоловік називав себе шаманом-воїном. Він мав чітку ціль – здійснити вигнання демона із президента Російської Федерації, Володимира Путіна. Для цієї місії його обрали духи і сама природа. На його думку, очільник Кремля давно втратив свою людську сутність. Для того, щоб позбавити світ від цієї істоти, Олександр Габишев мав намір провести в Москві спеціальний ритуал вигнання демона з Володимира Путіна.

«Він демон кривавий. Коли його не буде – буде свобода. Свобода – це найдорожче … Гарну, нормальну людину виберете. З усім світом яка в ладу, просунута, сучасна, ринкова людина, а не наш диктатор. Фашист якийсь сів при владі».

Джерело

Після проведення ритуалу нинішній президент РФ повинен був провалитися у пекло, де, на думку шамана, йому і місце. Щоб ритуал пройшов як годиться, він обов’язково повинен був дістатися до Москви пішки. Про це йому також сказали духи. Похід через усю країну мав пробудити свідомість закостенілих народів Сибіру, які опинилися під владою Кремля. Також піший похід дав би необхідну силу для ритуалу від добрих людей і природи. Власне тому якутський шаман неспішно йшов до Москви.. Аж поки не почалися дійсно цікаві та непередбачувані речі.

До м. Чита (РФ) якутський шаман йшов сам зі своїм псом. Там до нього приєднався лише один чоловік, якому Олександр Габишев не дуже довіряв. У самому місті якутський шаман зібрав небагаточисельний мітинг. Після цього його популярність різко зросла. До нього почали приєднуватися сподвижники, котрі у чомусь розділяли його погляди. Всі вони спокійно рухалися у сторону Москви. Тоді багатьом стало цікаво, ким є насправді шаман-воїн Олександр Габишев.

Шаман-воїн Олександр Габишев

На початку своєї подорожі, майбутній герой багатьох новинних ресурсів, досить часто дозволяв собі обширні вислови про нинішню владу, розповідав про себе і давав коментарі на відеокамери смартфонів. Все це пізніше з’явилося на різних ютуб-каналах. Найкращу розвідку про минуле і про сам похід якутського шамана зробили журналісти ВВС.

Нині відомо, що Олександру Габишеву 51 рік, він навчався в університеті на історика, але за фахом не працював. Перебивався заробітками зварника або електрика. У молодому віці померла його дружина, після чого він відчув особливу порожнечу, яка змусила його податися на пошуки самого себе. Майбутній шаман жив відлюдником у лісі, в один момент відмовився від вживання м’яса і риби. Після трьох років такого життя духи обрали його на роль шамана-воїна. З усіх доступних відео можна зробити висновок – Олександр Габишев дійсно ідентифікує себе як шамана-воїна. Якщо розглядати описану у статті ВВС ситуацію детально, то стає зрозуміло, що вона дуже схожа до зафіксованих науковцями описів становлення шамана у різних сибірських культурах корінних народів РФ.

Чи дійсно якутський шаман наділений особливою силою і вміннями від духів? Ймовірно, що так. Його риторика і дії вказують на це.

Щодо коментарів «офіційних шаманів», які почали з’являтися у просторах інтернету або були висловлені Габишеву особисто – позитивних мало. Більшість «легітимних» (зареєстрованих) шаманських організацій РФ визнали Олександра Габишева божевільним і повідомили про те, що він не шаман. Наприклад, заступник голови Ради Верховного шамана Росії, за сумісництвом політик регіонального рівня та член Комуністичної Партії РФ, Буда-Ширап Батуєв сказав:

«Он к нам ни с какого боку не относится. Сам себя объявил [шаманом] и стал популярным».

Джерело

Хоча існують і протилежні думки. Наприклад, тувинська шаманка Олена Сибірякова, яка проживає в Україні, пише наступне:

«Його вже стільки раз назвали шаманом людські уста, що він отримав свій статус і у людей, і у Духів, навіть якщо його спочатку не було».

Джерело

Баїр Цирендоржиєв, Верховний шаман Бурятії, голова організації «Тенгері», Улан-Уде (РФ)

Російські шамани досить часто люблять офіційно звертатися до влади у Кремлі, та інколи навіть допомагають проводити справжні війни. Наприклад, тувинські шамани активно розстрілювали астральними стрілами фашистів та бандерівців в Україні.  Хоча, звісно, складно свідчити про справжню результативність їхніх дій.  Тут можна ознайомитися зі змістом листа.

Також варто додати, що шаманізм Олександра Габишева включає у себе також і християнські погляди, оскільки постать Ісуса Христа йому досить близька. Фактично, ми спостерігаємо прояв релігійного синкретизму на практиці. Постать шамана-воїна дуже зацікавила православних отців. Неподалік від столиці Бурятії Габишев зустрівся із православним священником Андрієм Баташовим. Між чоловіками відбулася досить спокійна розмова про Бога, після чого команда якутського шамана вирушила далі.

Коли Олександр Габишев і його сподвижники підійшли до столиці Бурятії Улан-Уде, їх зустріли не дуже радісно. Трапився справжній духовний поєдинок між бурятськими шаманами офіційної шаманської організації «Тенгері» та якутським шаманом-воїном. Хто переміг – залишається таємницею. Власне, така зустріч мандрівників більшістю місцевих жителів була сприйнята негативно, але якутський шаман вирішив не спокушати свою долю і обійшов столицю Бурятії у напрямку м. Іркутськ. Місцеві жителі допомагали мандрівникам чим могли. На мою думку, саме ця зустріч стала тією іскрою, яка викликала численні протести в Улан-Уде. Проблем і претензій до місцевої влади у цьому регіоні назбиралося дуже багато. Усе це призвело до ряду арештів і численних акцій протестів та сутичок із поліцією.

Після цих подій стало зрозуміло, що Габишев може бути небезпечним для влади у регіонах РФ, оскільки всюди вистачає незадоволених людей, які просто чекають на щось, що може розпалити протести. Тому 19-го вересня 2019 р. на кордоні Бурятії та Іркутської області відбулося затримання Олександра Габишева силовиками з Улан-Уде. Його відправили до  Якутська і віддали на психіатричну експертизу. Пізніше дозвіл на проведення експертизи було відкликано. Габишев вказав, що перша згода відбулася через тиск силовиків.

В інтернеті заговорили про каральну медицину. Міжнародна організація Amnesty International визнала якутського шамана в’язнем сумління. Наразі йому загрожує тюремний термін за ст. 280 частина 1 кримінального кодексу РФ: за заклики до екстремізму та організацію екстремістської групи. Зараз якутського шамана утримують під домашнім арештом, призначили державного адвоката – буде суд. Як далі будуть розгоратися події – спрогнозувати важко. Свою подорож до Москви Олександр Габишев планував завершити у 2021 р. На жаль, у запланований термін вкластися уже не вийде.

У цій всій історії присутня досить цікава релігійна складова. Наприклад, деякі російські дослідники побачили у поході шамана прояв своєрідної природи «езотеричної» свідомості, що загалом стосується природи езотеризму і його становища в сучасному російському суспільстві. На мою думку, досить складно приписати «езотеричну» свідомість самому Олександру Габишеву, оскільки він є носієм анімістичного світогляду або анімістичної онтології, якщо користуватися термінологією французького антрополога Філіпа Дескола. Такий тип світогляду досить докладно описаний у книзі «По той бік природи і культури». Ця онтологія характеризується тим, що аніміст сприймає світ духів і людей як таких, що мають однаковий внутрішній світ, але по-різному організовані зовнішні світи. Тому для Олександра Габишева злий демон, який заволодів Путіним, є настільки ж реальним, як і сам Путін. Носієві західноєвропейської культури слова і поведінка якутського шамана можуть видаватися езотеричними, однак для представника анімістичної онтології, езотеризм залишається далеким західноєвропейським концептом. Подібні твердження лише демонструють колоніальний дискурс науки. Нині більшість науковців намагається відмовитися від подібних поглядів і тверджень та поглянути на вірування (чи повсякденне життя) корінних народів очима представників корінного населення Амазонії, Африки чи Сибіру.

Олександр Габишев вірив у свою місію і йшов до її втілення. Логічним є запитання, як може анімістичний світогляд поєднатись із християнським? На нього досить добре відповідає Едуардо Кон у книзі «Як мислять ліси: до антропології по той бік людини». Він розглядає, яким чином анімістична онтологія може включати в себе християнську віру. На прикладі індіанського племені Амазонії руна дослідник демонструє, яким чином навернене у католицьку віру плем’я залишається в анімістичній парадигмі сприйняття навколишнього світу. Власне, сам Філіп Дескола у своїй книзі відносить якутів до народів-носіїв анімістичного світогляду, тому говорити про езотеричність самого Олександра Габишева недоречно. Він є досить типовим представником народу, який сповідує анімістичні вірування. Цього, однак, не можна сказати про його послідовників, які дійсно почали формувати своєрідний культ особистості довкола шамана. Цей культ дійсно мав езотеричні ознаки та легко вписується у модель рухів «Нью-Ейдж».

Два крила якутського шамана

Єдиним, кого точно можна ідентифікувати як носія «езотеричного» світогляду, є чоловік на ім’я Олександр, якого в команді шамана називали Ангелом. Він став «лівим крилом шамана». На одному фото можна помітити, як він читає книгу Олени Мір. Це жінка, яка ідентифікує себе як автора книг про сновидіння, психолога, парапсихолога, екстрасенса, ясновидиця, регресіоніста (проводить подорожі в минулі життя), духовного цілителя, художника і музиканта. Про самого Ангела відомо досить мало. Як пишуть журналісти ВВС, він родом із о. Сахалін. До походу якутського шамана вирішив приєднатися після того, як сам вирушив у навколосвітню мандрівку. Каже, відчув важливість місії, яку мав виконати Олександр Габишев для Росії. У колективі мандрівників він вважався радником якутського шамана.

«Правим крилом» став досить прагматичний чоловік – Євгеній Ростокін, якого в команді називали Ворон. Про нього відомо трохи більше, ніж про Ангела. Євгеній народився у м. Оренбург, мав судимість і відсидів у тюрмі. У команді шамана відповідав за безпеку, фінанси і відбирав людей, які можуть приєднатися до мандрівників. Він був єдиним у команді, на кого не розповсюджувався заборона шамана не матюкатися. Як зазначає журналіст із ВВС, Ворона цікавила лише можлива фінансова вигода цієї подорожі, однак чітких доказів цьому немає.

Зокрема, ці люди, як і ще два десятки послідовників, цілком могли перебувати під впливом деяких езотеричних ідей, з якими вони познайомилися у книгах або в інтернеті. Однак, докладнішої інформації щодо цього питання у доступних ресурсах віднайти важко. Тому говорити про чіткий сформований «езотеричний» культ або рух надто рано.

Нам не відомо, що могло трапитися далі. Наприклад, важко увити, як могли відреагувати жителі м. Іркутськ на прихід якутського шамана. І що могла готувати Олександру Габишеву місцева шаманська організація «Вічне Синє небо», керівник якої – Артур Цибіков, спалив верблюдів заради укріплення могутності Росії.

Яким чином буде розвиватися досить активне піднесення діяльності шаманських організацій РФ та шаманів-одинаків далі? Що буде з Олександром Габишевим і де він опиниться у найближчому майбутньому? Ймовірно, ми не отримаємо чітких відповідей на ці риторичні питання у найближчий час. Також залишається під питанням і те, за яким принципом можна відрізнити божевільного езотерика від шамана. І наскільки тонка межа між шаманом та лідером Нового Релігійного Руху у ХХІ ст.?

Єдине відомо достеменно. Варто набратися терпіння та спостерігати, яким чином далі розгортатимуться події.

Карта походу Олександра Габишева

Автор: Віталій Щепанський