У ніч на 29 вересня після тривалої боротьби з хворобою пішов з життя видатний український фотограф Віктор Марущенко. Він присвятив фотографії понад три десятиліття, брав участь у виставках в різних країнах, очолював організацію фотохудожників України та заснував власну школу в Києві. Його роботи – точне документальне відображення декількох віх в історії нашої країни. Це не випадкові образи, а універсальні за своїм змістом та значенням сторінки, вихоплені у часі та зафіксовані баченням людини, яка намагалася затвердити фотографію в якості справжнього виду мистецтва.
Віктор Марущенко брав участь в декількох десятках виставок у США, Канаді, Бразилії, Чилі, Швейцарії, Германії, Франції, РФ, Польщі, Словаччині, а також на бієнале сучасного мистецтва в Сан-Паулу і в Венеції на початку 2000-х років. Він знімав для газет і працював репортером, багато які з його робіт знаходяться в колекціях музеїв і галерей, крім того, їх купують приватні колекціонери. У швейцарському видавництві «Benteli Verlag» у 1997-му вийшов фотоальбом «Віктор Марущенко. Україна. Фотографії». Незважаючи на те, що його ім’я (нехай і не такою мірою, як він заслуговував, втім, в нашій країні цінувати митців починають часто лише після їх смерті) було і залишається досить відомим в Україні та за її межами – його запрошували різні видання, політики і знаменитості для фотосесій і заходів – вже відносно багато років Марущенко вважав власну кар’єру фотографа завершеною. Він почав викладати, причому головним завданням власної школи називав наступне: вбити амбіції в новачків.
Майбутній фотограф народився в 1964-му в Новосибірську, ще в дитинстві переїхав разом із родиною до Києва. Він почав захоплюватися фотографією спочатку в якості хобі: фіксував на плівку своїх друзів і перехожих, міський простір. Після освоєння азів портретної зйомки він пішов у фотожурналістику, розносив знімки знайомих артистів, котрих знала його дружина, в різні редакції.
«Фотограф – це була така вільна професія, навіть в газеті. Кажеш: «Я пішов знімати», і тебе три дні немає. Потім приносиш три фотографії, які зняв за півгодини».
![](https://focus.ua/files/z-tilda/2016/42-Maruschenko/images/tild6533-3332-4265-b432-363964663132__801.jpg)
У радянські часи за фотографії йому платили досить непогано, тому Віктор Марущенко радів: його заробітну плату можна було порівняти з окладом академіка. Справжні скарби в його портфоліо –ті роботи, які він зробив, будучи спеціальним кореспондентом. Реальність українських міст – піонери, паради і мітинги, а найголовніше, що і зробило Марущенко знаменитим – шахти Донбасу і фотографії з Чорнобиля. В останньому Марущенко знімав кілька років, фотографії з Чорнобиля потрапили в близько двадцяти українських та європейських виставок. У своїх інтерв’ю Марущенко шкодував лише про те, що не зробив один важливий знімок фізиків біля реактора атомної станції в перші дні після аварії.
![](https://focus.ua/files/z-tilda/2016/42-Maruschenko/images/tild3232-3963-4331-b731-376332303638__9002.jpg)
Зокрема, фото, на яких зображено життя шахтарів і чорнобильців, були представлені на європейських виставках та бієнале. Потім, як стверджував сам фотограф, він досяг певної кульмінації своєї діяльності і вирішив не змагатися з молодими «кадрами». Марущенко говорив, що не зміг би в житті витягнути третю масштабну тему, крім Чорнобиля і нелегальних шахт (серії «Україна після Чорнобиля» (1986), «Донбас – країна мрій» (2003-2004)).
Віктор Марущенко для підвищення професійного рівня фотографів і розвитку сучасної української культури видавав фотожурнал «5,6». На архівні роботи учнів його школи і знімки радянських художників можна поглянути в онлайн-галереї «5.6».
![](https://ukranews.com/upload/news/2020/09/29/295f730bec8d7df-5f730bd3c961d-120549598-3358814387530670-1105482617916554336-o_crop_1200.jpg)
Марущенко був упевнений, що в Україні неможливо гідно заробляти на арт-фотографії, позаяк роботи молодих авторів просто ніхто не купує. Головний аспект критики фотографом сучасних українських художників – це відсутність як техніки, так і наповнення фотографій, наративу. Тут важко не погодитися з фотографом, тому що «надивленність» і освіта – те, про що чомусь забувають деякі, хто отримав професійні навички, але забув про найголовніше – глибинні концепції будь-якого візуального мистецтва, яке часто чомусь стає лише «про форму» (добре, якщо не скопійовану), а не «про зміст».
«З теперішнього життя потрібно виокремлювати образи – те, чого не вистачає більшості фотографів. Сьогодні дуже популярна вулична фотографія. Наші фотографи вважають, що потрібно знімати на вулиці, і все. Ні. Вулична фотографія – це виявлення місця і часу, це знову-таки робота з образами: ти повинен показувати дуже характерні речі. У нас ходять знімати без плану, що бачать, те і співають».
Фотограф після міжнародного визнання на початку 2000-х зрозумів, що його інтерес до документальної фотографії згасає, і необхідно працювати над смислами. Марущенко жалкував через те, що в Україні майже немає професії фотографа – платять блюзнірськи мало, профі й різні видання крадуть роботи один одного в мережі. Про те, чим українські фотографи відрізняються від західних, він говорив, відповідаючи на питання про свою школу фотографії:
«На Заході працюють з образами, тому що протестанти концептуальні. Ми ж до церкви як ходимо? Дивимося, нам подобається, але ми нічого не розуміємо – яка літургія, що там поп говорить. Ми – за формою, а вони – за змістом. Так ось ми намагаємося наших учнів не думати навчити, а німців з них зробити, хоча б трохи».
Він знімав радянських і українських музикантів, акторів, філософів, художників, політиків, звичайних людей на вулицях – в їх побуті, святах, горі й радості, займаючись тим, про що мало хто думає – формуванням пам’яті. Беручи участь і підтримуючи різні виставки та фотопроекти, Віктор Марущенко хотів не заробити, а розвивати мистецтво фотографії, привчити людей платити за фото, аналогічно тому, як у всьому світі платять за живопис.
![](https://focus.ua/files/z-tilda/2016/42-Maruschenko/images/tild6438-6131-4831-a534-333264663161__9001.jpg)
«Ми живемо без минулого, ми його стираємо, знищуємо, до нього не повертаємося, не аналізуємо його».
Він не зміг побороти свою хворобу, хоча на його лікування відкривали збір коштів. Але зміг відвоювати у смерті врешті-решт багато прекрасних і жахливих, абсурдних і водночас важливих моментів. Найкраще про те, якою була праця всього життя Віктора Марущенко, скажуть його фотографії.
![](https://focus.ua/files/z-tilda/2016/42-Maruschenko/images/tild3133-6131-4965-b931-323533323166__701.jpg)
![](https://focus.ua/files/z-tilda/2016/42-Maruschenko/images/tild6365-3431-4566-a237-333236623530__7021.jpg)
![](https://focus.ua/files/z-tilda/2016/42-Maruschenko/images/tild3337-6431-4266-b365-306336366135__804.jpg)
![](https://focus.ua/files/z-tilda/2016/42-Maruschenko/images/tild6333-3365-4232-b966-373766343135__805.jpg)
![](https://focus.ua/files/z-tilda/2016/42-Maruschenko/images/tild6236-6563-4265-b661-633339643534__9003.jpg)
![Віктор Марущенко](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/1601369778325261-1024x665.jpg)
![Віктор Марущенко](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/photo_2020-09-29_20-05-18-2-1024x683.jpg)
![](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/tild3037-6438-4032-b739-353865353063__9004-1024x682.jpg)
![](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/tild3963-3361-4833-b339-363163363133__9005.jpg)
![](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/tild6664-6638-4439-a566-363036613938__9008-1024x768.jpg)
![](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/tild3137-3439-4635-b262-313534393565__3-1024x682.jpg)
![](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/tild6132-3537-4463-a461-643764653732__1-1024x682.jpg)
![](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/tild6265-6465-4561-a365-613136393064__5-1024x683.jpg)
![](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/tild3664-6462-4538-a537-326338623738__001-1024x691.jpg)
![](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/tild6531-6139-4163-b335-623534303534__005-1024x682.jpg)
![](https://plomin.club/wp-content/uploads/2020/09/tild3133-6235-4431-a139-613633366363__003-1024x682.jpg)
Автор: Анастасія Капралова